Η ματιά και η μοιχεία...

Η ματιά και η μοιχεία...

Είναι μία πηγή γνώσης η ανάλυση της Καινής Διαθήκης κι αν αφαιρέσεις τις θρησκευτικές παρωπίδες σε καλλιεργεί πνευματικά. Ανεξαρτήτως θρησκευτικής πίστης, τα θρησκευτικά κείμενα κρύβουν πολλούς θησαυρούς θεολογικού, φιλοσοφικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος.

Ως σπουδάστρια Θεολογίας, διακρίνω σε πολλές φράσεις της Καινής Διαθήκης κρυμμένα νοήματα πίσω από το, αρχικά  σοκαριστικό, μούδιασμα στην ανάγνωση ενός κειμένου «ακραίου».

Θα ήθελα να αναλύσω μία από τις ρήσεις του Χριστού η οποία έχει παραποιηθεί πάρα πολύ στο Διαδίκτυο και θεωρείται υποτιμητική για τη γυναίκα, προσδίδοντάς διαφορετικό νόημα από αυτό που φαίνεται επιδερμικά ότι είναι.

Λέει ο Χριστός στην Επί του Όρους Ομιλία στην Καινή Διαθήκη, κεφάλαιο 14 και στίχο 28:

«Πας ο βλέπων γυναίκα προς το επιθυμήσαι αυτή, ήδη ἐμοίχευσεν αυτήν εν την καρδίαν αυτού».

Αυτό το εδάφιο χρησιμοποιείται από πολλούς οι οποίοι προσπαθούν να αποδείξουν ότι για τη Χριστιανική πίστη η γυναίκα είναι μίασμα ή ότι η σεξουαλική πράξη μαζί της είναι κάτι κακό.

Ο Χριστός εδώ έχει σκοπό να ταπεινώσει τον άνθρωπο, δηλαδή να του μιλήσει για την ανάγκη της ταπείνωσης του εαυτού μας και με την διδασκαλία του να μιλήσει για την αποφυγή της κατάκρισης των άλλων.

Η συμπλήρωση αυτή έρχεται από τον Ίδιο ως απάντηση στο Μωσαϊκό νόμο που όριζε το «ου μοιχεύσεις».

Ο Χριστός εδώ τι επιχειρεί πραγματικά; να αναδείξει τον εγωισμό σου πίσω από τη βεβαιότητα ότι ΕΣΥ δεν έχεις μοιχεύσει, αυτή η βεβαιότητα που θα σε οδηγήσει να κατακρίνεις τους άλλους εύκολα για μοιχεία.

Εκεί που είσαι σίγουρος ότι δεν έχεις μοιχεύσει και κατακρίνεις όπως ο Φαρισαίος τον τελώνη και λες «εγώ δε μοίχευσα όπως αυτός», έρχεται ο Χριστός και σε διαβεβαιώνει: και εσύ μοίχευσες.

Μέσω αυτής της ακρότητας, θα σε κάνει να πεις: «εε, όλοι έχουμε επιθυμήσει, όλοι μας». Και θα σε κάνεις να ταπεινωθείς τη στιγμή που θεωρείς πως είσαι άμεμπτος επειδή σεξουαλικά δεν βρέθηκες με κάποιον.

Εδώ στην πραγματικότητα, ο Χριστός πολεμά την ανθρώπινη αλαζονεία, την κατάκριση του πλησίον, όχι την επιθυμία αυτή καθεαυτή. Κανένας άνθρωπος δε θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι δεν είχε ερωτικές σκέψεις στη ζωή του, οπότε αυτό θα φέρει μία ταπείνωση και μεγαλύτερη αποδοχή του πλησίον, παρά τα λάθη και τις αστοχίες του.

Κείμενο: Μαρία Σκαμπαρδώνη

 


Εκτύπωση   Email