Στο παρεκκλήσι Sansevero στη Νάπολι της Ιταλίας υπάρχει ένα γνωστό γλυπτό του Χριστού φτιαγμένο από τον Giuseppe Sanmartino, έναν γλύπτη της εποχής του ροκοκό. Στον ίδιο χώρο ένα άλλο άγαλμα τραβάει την προσοχή του θεατή.
Είναι η Σεμνότητα του Antonio Corradini. Και πάλι, στο ίδιο παρεκκλήσι βρίσκουμε την Απογοήτευση του Francesco Queirolo. Και τα τρία γλυπτά είναι της ίδιας εποχής, του 18ου αιώνος, και δημιουργούν στους επισκέπτες την ίδια απορία: πώς ένα βαρύ, στιβαρό, στέρεο υλικό σαν το μάρμαρο κατάφεραν να το επεξεργαστούν έτσι οι Ιταλοί καλλιτέχνες ώστε να μοιάζει αέρινο και διάφανο; Ο Χριστός του Sanmartino καλύπτεται από ένα διαφανές πέπλο ή σάβανο που αφήνει να φαίνεται το πρόσωπο και το σώμα του. Το πέπλο είναι από μάρμαρο κι αυτό αλλά είναι τόσο καλοφτιαγμένο και αληθοφανές που σε προηγούμενους αιώνες οι άνθρωποι πίστευαν ότι στην αρχή το ύφασμα ήταν αληθινό και είχε υποστεί κάποια αλχημιστική διαδικασία που το είχε μετατρέψει σε μάρμαρο! Η Σεμνότητα του Corradini όπως και ένα άλλο του έργο Η Εστιάδα από το Παλάτσο Μπαρμπερίνι της Ρώμης, καλύπτεται κι αυτή από ένα σχεδόν ρευστό ύφασμα, το οποίο ακολουθεί την κίνηση του σώματός της. Τέλος, η Απογοήτευση απεικονίζει έναν ψαρά που σώζεται από έναν άγγελο. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με πέπλο αλλά με ένα δίχτυ στο οποίο έχει πιαστεί ο ψαράς. Το δίχτυ είναι κι αυτό φτιαγμένο από μάρμαρο με λεπτομέρειες που κάνουν κάθε άλλο εργόχειρο να ωχριά μπροστά τους.
Ένας λίγο μεταγενέστερος καλλιτέχνης ο Giovanni Strazza σμίλεψε κι αυτός την Πεπλοφόρο Παρθένο του, ένα μπούστο σε μάρμαρο Καρράρας. Κι εδώ η εντύπωση που δημιουργείται στον θεατή είναι ότι θα κάνει έτσι με το χέρι του και θα μπορέσει ν'αγγίξει το λεπτότατο σαν γάζα ύφασμα που καλύπτει το πρόσωπο και αφήνει να φανούν όλες οι λεπτομέρειες του προσώπου και της κόμμωσης της γυναίκας. Και οι γλύπτες της κλασσικής αρχαιότητας, βέβαια, είχαν πρώτοι σμιλέψει στα αγάλματά τους ρούχα με πτυχές, χιτώνες και εσθήτες που έπεφταν με χάρη πάνω στα μαρμάρινα σώματα.
Κείμενο: Λητώ Σεϊζάνη
Πηγή Φωτογραφίας: https://en.wikipedia.org/wiki/Cappella_Sansevero