Το 1963 ο Godard γύρισε την ταινία "Η Περιφρόνηση" που είχε εντυπωσιάσει για το τολμηρό θέμα της, την ατίθαση ομορφιά της Μπριζίτ Μπαρντό, το καβουράκι του Μισέλ Πικκολί και το σκηνικό της ταινίας : ένα “τρελό σπίτι" κάπου στην Ιταλία”!
Το “τρελό σπίτι” είναι η περίφημη casa Malaparte που κεντρίζει ακόμη το ενδιαφέρον των αρχιτεκτόνων θετικά ή αρνητικά.
Πεισμωμένος και χωρίς αρχιτέκτονα (αφού ο τελευταίος αποχώρισε διαφωνώντας με τα ανορθόδοξα σχέδια του) ο Μαλαπάρτε έχτισε τελικά το 1937 στο Κάπρι - σ΄ένα κάθετο βράχο 32 μέτρων πάνω από τον κόλπο του Σαλέρνο-ένα απομονωμένο σπίτι που πιο πολύ παραπέμπει σε bunker ή σε καράβι εν κινήσει. Δυσπρόσιτο οδικά- μιάμιση ώρα ποδαρόδρομος- προσεγγίζεται δια θαλάσσης αφού ανέβεις από μια μικρή προβλήτα το σχεδόν κάθετο μονοπάτι με τα 99 σκαλιά.
Η άγρια γοητεία του τοπίου, η ιδιόρρυθμη αρχιτεκτονική του σπιτιού με την απρόσκοπτη θέα από τα μεγάλα παράθυρα, το patio στην ταράτσα με τον τοίχο -κατάρτι οδήγησαν λοιπόν τον Ζαν Λυκ Γκοντάρ να το επιλέξει σαν σκηνικό της βασισμένης σε μυθιστόρημα του Alberto Moravia ταινίας "Περιφρόνηση" ένα παράξενο ερωτικό παιχνίδι ανάμεσα στην Μπαρντό και τον Πικκολί. Όπως και την Liliana Cavani που το 1981 το διάλεξε για την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Μαλαπάρτε “ Το Δέρμα” με πρωταγωνιστές τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και την Κλαούντια Καρντινάλε. Όμως και ο χώρος της διαφήμισης δεν στάθηκε αδιάφορος στην γοητεία αυτού του παράξενου κτίσματος. Ο Ermenegildo Zegna αυτήν την βίλλα χρησιμοποιεί και αναδεικνύει για άλλη μια φορά την γοητεία της στο διαφημιστικό για το ανδρικό άρωμα UOMO.
Τον Μαλαπάρτε , ιδιοκτήτη και εμπνευστή αυτού του σπιτιού, σκιαγραφεί με διφορούμενα χρώματα αλλά και κρυφό θαυμασμό για την έντονη, μυστηριώδη προσωπικότητά του ο Μένης Κουμανταρέας στο “Το show είναι των Ελλήνων” ένα βιβλίο πολύτιμο, όπου ο Κουμανταρέας με υπομονή κεντήστρας ξεδιπλώνει τρεις διαφορετικής θεματικής νουβέλες από την πρόσφατη ελληνική ιστορία. Συγκεκριμένα, στην νουβέλα “ Ο κ. Μπάτερφλάυ” που εξελίσσεται τις παραμονές της κήρυξης του Ελληνοϊταλικού πολέμου, με αφορμή την παρουσίαση της όπερας του Πουτσίνι στην Αθήνα, παρουσία μάλιστα του γιού του συνθέτη στις 25 Οκτωβρίου του 1940, ο Μαλαπάρτε περιγράφεται σαν ένας κομψευόμενος δημοσιογράφος, ανταποκριτής ιταλικής εφημερίδας – πράκτορας; – που βρίσκεται στην Αθήνα εκείνες τις ημέρες, συχνάζει στο σαλόνι του Ιταλού πρέσβη και εξαφανίζεται αθόρυβα λίγες ώρες πριν την κήρυξη του πολέμου.
Εκκεντρικός και ακραίος σε όλη την πολυκύμαντη ζωή του ο Κούρτσιο Μαλαπάρτε (1898-1957) υπήρξε : στρατιώτης στον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, οπαδός των φασιστικών ιδεών μέχρι το 1940 και κομμουνιστής μετά, πολεμικός ανταποκριτής στον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, μεγαλομανής, bonvivant, δημοσιογράφος, κινηματογραφιστής και συγγραφέας δυο πολύ αξιόλογων μυθιστορημάτων του «Δέρματος» και του “Καπούτ”.
Κείμενο : Μαριάννα Καραβασίλη
Πρώτη δημοσίευση : www.peopleandideas.gr