Ρουθ Χάντλερ, η δημιουργός της Μπάρμπι

Ρουθ Χάντλερ, η δημιουργός της Μπάρμπι

Η ιστορία της Ruth Handler που, χάρη στο επιχειρηματικό της δαιμόνιο, δημιούργησε την πιο δημοφιλή κούκλα που επικράτησε παγκοσμίως- παρά τις κατά καιρούς διαμαρτυρίες των φεμινιστικών οργανώσεων-την Barbie, σύμβολο θηλυκότητας, μόδας και ομορφιάς.     

Κάθε θηλυκή ύπαρξη σε αυτό τον κόσμο έλαβε κάποια στιγμή αυτή την ανθρωπόμορφη κούκλα σε γιορτές ή γενέθλια. Κούκλα με αναλογίες μοντέλου, η οποία εκτός της αδιαμφισβήτητης εξωτερικής εμφάνισης, υπήρξε και ιδιαίτερα πολυπράγμων. Μπορείς να βρεις από Barbie νοσοκόμα μέχρι Barbie αστυνόμο.

Πόσα όμως γνωρίζουμε για την έμπνευση και τη δημιουργία μίας κούκλας η οποία άλλαξε άρδην τον κόσμο του εμπορίου και ειδικότερα την αγορά παιδικών παιχνιδιών;Η Ρουθ Χάντλερ και το επιχειρηματικό της δαιμόνιο είναι εκείνο που δημιούργησε την πιο δημοφιλή κούκλα γένους θηλυκού, καλύπτοντας ένα μεγάλο κενό στην τότε βιομηχανία της κούκλας, η οποία μέχρι τότε αφορούσε αποκλειστικά αναπαραστάσεις βρεφών, ακόμη κι όταν ήταν ντυμένα με μακριές τουαλέτες!

Κόρη Πολωνοεβραίων μεταναστών, η Ruth Handler (1916-2002), θα έπαιρνε την απόφαση να δημιουργήσει μία κούκλα όταν παρατηρούσε την κόρη της Μπάρμπαρα να παίζει με χάρτινες κούκλες, δίνοντάς τους και ρόλους ενήλικων ατόμων. Η Χάντλερ θα διαπίστωνε αυτό το κενό στο αγοραστικό κοινό και η παρατήρηση των συνηθειών της κόρης της, της έδωσαν το έναυσμα από την απλή σκέψη να περάσει στην υλοποίηση. Η ιδέα της άρεσε και στο σύζυγό της Έλιοτ, με τον οποίο ήταν συνιδρυτές της εταιρείας παιχνιδιών Mattel.

Bild Lilli-Ρουθ Χάντλερ, η δημιουργός της Μπάρμπι Πηγή έμπνευσης υπήρξε και μία αντίστοιχη κούκλα η Bild Lilli που κυκλοφορούσε στη Γερμανία, με μεγάλη εμπορική επιτυχία!

Η Barbie πληρούσε τις προϋποθέσεις για να συγκινήσει, κυρίως, τον κοριτσίστικο πληθυσμό. Ήταν μία κούκλα που ικανοποιούσε το πρότυπο της γυναικείας φιλαρέσκειας, αγκάλιαζε κάθε εθνικότητα και κυκλοφόρησε σε κάθε επάγγελμα, δείχνοντας ότι δεν την αφορούσε μόνο η λεπτή της σιλουέτα και η εξωτερική ομορφιά.

Η Barbie γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου του 1959 με τη συμβολή του μηχανικού Τζαγκ Ράιαν. Έλαβε το όνομα ως χαϊδευτικό από την κόρη της Μπάρμπαρα και αυτή ήταν η ημερομηνία που παρουσιάστηκε επίσημα στη Διεθνή έκθεση παιχνιδιών στη Νέα Υόρκη.

Η αλήθεια είναι ότι η Barbie έχει περάσει και αυτή τη δική της Οδύσσεια.

Κυκλοφόρησε αρχικά σε δύο εκδοχές, όπου ήταν μελαχρινή και ξανθιά, ενώ φορούσε ένα ολόσωμο μαγιό.

Το πλούσιο μπούστο της αλλά και η εξαιρετικά λεπτή της εμφάνιση, δημιούργησαν από ηθικό πανικό μέχρι κατηγορίες πολλών γονιών ότι προωθεί τα νεαρά κορίτσια στη νευρική ανορεξία.

Από το θερμό ξεκίνημα υποδοχής του κοινού με την αγορά 350.000 Μπάρμπι, την πρώτη χρονιά κυκλοφορίας της, η διάσημη κούκλα είχε εδραιώσει τη θέση της. Σταδιακά, έγινε σημείο αναφοράς, επηρεάζοντας ολόκληρη τη βιομηχανία αγοράς και τη λαϊκή κουλτούρα, η οποία θα τη συμπεριλάβει παντού. Από ταινίες, βιβλία, μέχρι και βιντεοπαιχνίδια.

Barbie-Ρουθ Χάντλερ, η δημιουργός της Μπάρμπι

Στην εμπορική της επιτυχία οδήγησε το γεγονός ότι η Χάντλερ το 1964 θα αγόραζε τα δικαιώματα της Γερμανίδας κούκλας Λίλι και θα σταματούσε την κυκλοφορία της. Αυτό ήταν. Η Barbie είχε εξαφανίσει και το τελευταίο εμπόδιο στο δρόμο της για την ολοκληρωτική κυριαρχία.

Η Barbie οφείλει την επιτυχία της στο γεγονός ότι είναι μία μίξη δύο προτύπων γυναίκας. Παρουσιάζεται και σεξουαλική, αλλά και με πινελιές σεμνότητας, καθώς η ίδια έχει κυκλοφορήσει και με ιδιότητες που κοινωνικά ταιριάζουν περισσότερο στη γυναίκα. Η βασική φιλοσοφία ήταν ότι μία κούκλα θα λειτουργούσε ως σύμβολο της ικανότητας των γυναικών να μπορούν να ανταπεξέλθουν ικανοποιητικά σε όλους τους τομείς της ζωής.

Η Barbie συμβολίζει την τυπική μοντέρνα Αμερικανίδα, έχει καταγωγή από το Γουινσκόσιν, είναι απόφοιτος Λυκείου και βρίσκεται σε μία χαλαρή ερωτική σχέση με τον Κεν. Αν δούμε τον αριθμό των ρούχων και κατοικιδίων όπως και αυτοκινήτων που διαθέτει, εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι βρίσκεται σε καλή οικονομική κατάσταση.

Η Μπάρμπι κυκλοφόρησε σε όλες τις χώρες του κόσμου, δημιουργήθηκε η μαύρη, η Ισπανόφωνη, η Ανατολίτισσα. Η τελευταία εξόργισε τις συντηρητικές χώρες του Ισλαμικού κόσμου, οι οποίες την απαγόρευσαν. Δε θα έμεναν όμως ούτε αυτές χωρίς την κούκλα τους, η Fulla ντυμένη με μαντήλα, μπούργκα και την παραδοσιακή ενδυμασία, κυκλοφόρησε στις Ισλαμικές συντηρητικές χώρες και έκανε θραύση.

Στη γλώσσα μας, η αλήθεια είναι ότι η Barbie απέκτησε αρνητική έννοια, καθώς χρησιμοποιούμε τη λέξη όποτε θέλουμε να αναφερθούμε σε μία γυναίκα ρηχή με μειωμένα ενδιαφέροντα και με μόνη της αγωνία την εξωτερική εμφάνιση.

Η αλήθεια είναι ότι η φιλόδοξη κούκλα είναι και πολυπράγμων, αλλά και όμορφη, παραμένοντας και στην εποχή μας διάσημη.

Η επιρροή της στη βιομηχανία και τον σύγχρονο κινηματογραφικό κόσμο παραμένει έντονη, δείχνοντας ότι δεν είναι μόδα με ημερομηνία λήξης. Αλλά ότι ήρθε για να μείνει και να εδραιώσει το δικό της μύθο..

  Κείμενο: Μαρία Σκαμπαρδώνη

 

Οι φωτογραφίες προέρχονται από την wikimedia, από το freepik και το pinterest 

 

 


Εκτύπωση   Email